KUNST
KUNST
Du tænker nok sjældent på det, og hvis du forvilder dig forbi et TV-program om det, tænker du gaaaAAB…! Da du gik i 9. klasse, spurgte dine bedsteforældre dig sikkert: ”Nå, hvad skal du så lave, når du er færdig med skolen?” – ”Jooh…” siger du, ”jeg skal i gymnasiet og lære om antik kunst.” – Det kunne du i hvert fald godt have sagt, for alle gymnasieelever på stx skal have oldtidskundskab, og en del af faget er kunsthistorie med fokus på den græsk-romerske kunst. Når fokus ligger der, skyldes det, at europæere har restaureret, kopieret og ladet sig inspirere af den græsk-romerske kunst. Man har fundet mange forskellige ting, men det mest markante har været skulpturer og vaser med forskellige motiver på. En tredje kunstart, man har gravet frem er de mange templer, der for størstedelen kun har søjlerne tilbage. Denne arkitektur har dannet skole for enormt mange arkitekter, der har ønsket at identificere sig med antikken, dels på grund af den imponerende udvikling, der forløber i de mere end 1000 år (500 BC -500 AD), antikken varer og dels pga. det menneskesyn som man særligt har tillagt antikkens grækere, der satte individet i centrum. En romantisk forestilling, der er flere holdninger til.
Blandt andre kunststykker finder man forskellige former for smykker og mønter, men man kan måske også tale om kunst i forhold til nogle af de våben og rustninger, der er fundet. Men de mest interessante kunststykker er vaserne, skulpturerne og arkitekturen. Derfor er det også dem, det andet eller måske to af de tre. Det, du skal lære uanset kunstform, er, hvordan man beskriver, analyserer og fortolker kunst. Det vil sige, at kunstsøjlen i Oldtidskundskab i høj grad er en metodesøjle, som du kan anvende udenfor skolen, hvor du måske vil blive mere opmærksom på al den kunst, der omgiver dig til hverdag. Hvornår har du for eksempel sidst set rigtigt på en af de skulpturer, du måske dagligt har passeret? Nogle vil mene, de spærrer for udsynet, hvor andre hævder, at de udelukkende repræsenterer rige mænds behov for at få deres navn i avisen. Eksempelvis er den berømte skulpturgruppe af ”Athene og Silenen Marsyas med fløjten” opstillet i Botanisk Have, København, doneret af Carlsberg i sidste halvdel af 1800-tallet. Jeg kender ikke motivet bag opstillingen, men man kunne måske også bare glæde sig over, at vi får mulighed for at se på noget, som mennesker har fundet værd at bevare gennem mange hundrede år. Det må der være en grund til, og det er blandt andet denne årsag, vi forsøger at finde frem til i Oldtidskundskab.
Alle kunstsiderne på Oldtidskundskab.dk har samme opbygning. En kort introduktion til kunstarten på forsiden. Dertil har jeg oprettet tre sider: 1) ”Analyse”, hvor du kan finde information om, hvordan man analyserer kunstværkerne, 2) ”Periodisering”, hvor du kan finde information om, hvordan kunsten ændrer sig over tid. 3) ”Kunsthistorie”, hvor du kan finde information om, hvordan senere europæiske kunstnere har fundet inspiration i den antikke kunst.