Formalia
Eksamen
Her får du råd og vejledning til eksamensforberedelsen. - De formelle krav og regler om eksamen kan læses i Læreplanen under punkt 4. Evaluering.
Læseferien
- Find ud af, hvilke antikke basistekster din lærer opgiver til eksamen. Det står i jeres undervisningsbeskrivelse. Læs alle basisteksterne igen. Det er korte uddrag af basisteksterne, som du trækker til eksamen.
- Få samling på dine noter fra undervisningen. De må medbringes i forberedelseslokalet. Kontakt dine kammerater, hvis der er forløb, du mangler noter fra.
- Overvej hvordan du kan henvise til en eller flere af de andre antikke basistekster, uanset hvilken eksamenstekst, du trækker.
- Træn de antikke fagbegreber, du har hørt om i undervisningen, så du kender dem, og så du kan bruge dem meningsfuldt, når du skal tale og samtale om eksamensteksten.
- Find en kammerat, der har forberedt sig lige så godt som dig, og sæt jer sammen i dagene inden eksamen. Tal alle basisteksterne igennem: Resume, personer, tid, sted, tema, budskab, fagbegreber, perspektivering etc.
- Find en kammerat, som du kan træne kunst/arkitektur-analyse med. I kan skiftes til at være "museumsguide".
- Gør det, du plejer at gøre, når du skal til eksamen. Sov, eller læs hele natten. Spis, eller lad være - du kender de kloges svar, men de kender ikke dig. Kend dig selv... så skal det nok gå.
Eksamensangst og -nervøsitet
Ved old-eksamen kan du finde tryghed i, at du skal tale om kendte tekster. Det er altså tekster, som du har gennemgået med din lærer og din klasse. Du skal derfor ikke være nervøs for, om du trækker en tekst, som du ikke forstår, og du kan sænke nervøsiteten yderligere ved at følgene rådene til læseferien herover. Hvis du alligevel er nervøs... fordi du ikke har deltaget i undervisningen og ikke orker at forberede dig, så skal du være mere bekymret. Det er ikke eksamensnerver, og det er ikke synd for dig - det er bare dårlig samvittighed.
Eksamensspørgsmålet
Du trækker et eksamensspørgsmål i eksamenslokalet, inden du skal ind i forberedelseslokalet. Eksamensspørgsmålet består af:
- Et uddrag af én af de antikke basistekster, som du har læst i undervisningen. Det er enten ca. 1,5 side prosatekst eller ca. 50 vers.
- ENTEN en ukendt efterantik perspektivtekst (romanuddrag, novelle, digt, artikel, m.m.)
- ELLER et billede af skulptur/vasemaleri/arkitektur (kendt eller ukendt) OG et billede af efterantik skulptur/vasemaleri/arkitektur.
- OBS: Der er ingen tilhørende spørgsmål eller arbejdsopgaver til materialet!
Se to eksempler på eksamensspørgsmål her. Et med en perspektivtekst og et med en antik skulptur samt efterantik skulptur.
- Eksamensspørgsmål 1: Homer, "Iliaden", Sang III, vers 361-410 / Holberg, "Epistel 302"
- Eksamensspørgsmål 2: Homer, "Iliaden", Sang III, vers 361-410 / Skulptur: "Venus fra Milo" og "Det forjættede land"
I forberedelseslokalet
Du har 60 min. til at forberede dig på samtalen med eksaminator og censor. Du skal bruge tiden på at...:
- forberede 6-8 min. analyse og fortolkning af tekstuddraget - herunder den fortælling og kontekst, som det er en del af. OBS.: Ifølge læreplanen har du ikke krav på 6-8 min. taletid uden afbrydelser, men det er normalt, at du får lov til at fremlægge din analyse forholdsvist uforstyrret.
- finde 4-8 relevante passager/citater i uddraget, som du vil gå særligt i dybden med.
- overveje hvilke andre læste antikke basistekster, som du kan perspektivere kortfattet til.
- ENTEN læse den ukendte perspektivtekst, og finde ud af: 1) hvad den handler om, og 2) hvilke ligheder, forskelle og perspektiver der er mellem perspektivteksten og den antikke basistekst.
- ELLER lave en analyse af skulptur/vasemaleri/arkitektur-materialet OG overveje, hvordan det antikke værk har inspireret det efterantikke værk. Kom her ind på ligheder og forskelle.
Ved eksamensbordet
Eksamen varer 30 min., men noget af tiden går med, at du skal hentes fra forberedelseslokalet, voteringen og karakterforklaringen. Tidsangivelserne er vejledende.
- 6-8 min: Du fremlægger den analyse og fortolkning, som du har forberedt: a) Fortæl kortfattet om genre, kontekst, tema og lign. (maks. 1 min). b) Lav en tekstnær analyse af tekstuddraget, hvor du oplæser citater og forklarer udførligt, hvad der er på spil i citatet. c) Brug fagbegreberne i din analyse. OBS: Du skal hverken inddrage den ukendte perspektivtekst ELLER skulptur/vasemaleri/arkitektur-materialet i din fremlæggelse.
- 12 min: Din lærer vil spørge ind til noget af det, som du har sagt i din præsentation, og I vil også få tid til at tale om noget, som du måske ikke har fået nævnt.
- 5-8 min: Din lærer vil fortælle dig, når I ikke skal tale mere om den antikke basistekst - og derfor går til det andet materiale. - Du fremlægger kortfattet ENTEN det ukendte perspektivmateriale ELLER kunst/arkitektur-materialet. - Din lærer vil stille dig spørgsmål til din fremlæggelse.
- 2 min: Votering (Hvor du går uden for døren), karakterforklaring (hvor du er til stede. NB: Ved en eksamen har du ikke krav på en udførlig forklaring på karakteren)